<<vissza


Suzuki Intruder M1800 R - Megalománia

Mikor elõször vettem hírét a nagy Suzuki megjelenésének, nagyon kíváncsi lettem és alig vártam a személyes találkozót. Nos, nem sokáig kellett várnom, hiszen a képek unalomig ismételt megnézése után az idei Motorshow-n elõször megtekinthettem élõben is.
Meg kell mondjam, a valóság nem okozott csalódást, azt kaptam, amit vártam. A képek alapján próbáltam gyõzködni magam, hogy jól néz ki, de nem igazán sikerült és ez a bizonytalanság a találkozás után sem oldódott. Ez persze csak a külsõ, de valljuk be, ebben a kategóriában ez az egyik legfontosabb tényezõ. Kezdjük hát a külsõvel.

Én személy szerint szeretem a nagy böszme gépeket, ezzel tehát elvileg nem lenne baj, mert a méretek lenyûgözõk. Hossza, széle, súlya bizony veri a mezõny jelentõs részét. Akkor mégis mi a bajom? Valahogy túl áramvonalas a gép. A hagyományos vasak kedvelõi - mint én is - sokallhatják rajta a mûanyag idomokat. Helyes kis burkolat a lámpa körül, a hûtõ körbeburkolva, a hátsó ülés is helyettesíthetõ egy mûanyag fedõvel. Ez utóbbi kifejezetten sportmotoros feelinget ad ezen a tájékon. Valahogy nem látom rajta, mit kellene átalakítani, hogy nekem bejöjjön, és ezzel azt hiszem egyetértek Smash-sel, akibõl hasonló kérdés szakadt ki, ahogy nézegettük. Szóval meg kell mondjam, egy-egy tetszetõs részletet eltekintve nem fogott meg.

Mielõtt a pozitív részletekre rátérnék - mert azért ilyen is akad - még egy, ami ellenérzést váltott ki belõlem. Ez a fordulatszámmérõ. Nem tudom miért, de idegenkedem a digitális kijelzõs mûszerektõl. Még a sportmotorokon sem tetszenek. A jó öreg kerek, mutatósoknál még nem alkottak szebbet. Jobban közvetítik számomra mi is történik, közvetlenebbül érzem, mit mûvel a motor. És nem elég, hogy digitális ráadásul még némi retró külsõt is adtak neki, és a kavalkád végén egy hagyományos sebességmérõt raktak a tankra. Ha valakinek bejön, hát lelke rajta. Ízlések felett nincs vita.
Amúgy nem vagyok teljesen maradi, így azért van olyan ami modern, mégis tetszik. Ez az elsõ teleszkóp. Talán mert az én mocimon is hasonló van. Ez a fordított teleszkópvilla nagyon jól néz ki, és teszi is a dolgát rendesen, nem lehet panasz. A fékek is meggyõzõek, radiálisan rögzített négydugattyús féknyergek. Kell is a fékhatás, ha meg akarjuk állítani az irdatlan 315 kg.-os tömeget.
A másik határozottan kellemes rész a hátsó kerék. Ekkora méretet nemigen találunk szériamotorokon. Ide már nem kell átépítés. A 240-es hátsó gumik nagyon jól néznek ki. Ezt nem is ragoznám tovább, mert határozottan irigylem ezt a részletet. Természetesen nem hagyható figyelmen kívül, hogy ilyen széles kerékkel óvatosan kell bánni. Rendesen meg kell birkózni a kanyarokban, és az útburkolat hullámain. Az öntött alumínium kerekek szintén jól mutatnak. Ehhez a géphez nem is illenének a fûzött kerekek. Csak a rend kedvéért említem meg, hogy az elsõ gumiméret 130-as.
Ami még megfogja a szemlélõt a szép vonalvezetésû kipufogó. Gyönyörûek és csak úgy csillognak a krómtól. Alapban a hangja jobb, mint a többi gyári gépnek, de azért van mit csiszolni rajta. Valljuk be a látványon kívül a hang az, ami megdobogtatja a szívünket, és gyári állapotban a kémények nem igazán produkálják azt, amit várunk.
Lássuk, mi rejlik ezek után a felemás érzéseket kiváltó külsõ alatt. Az adatok meggyõzõek. Teljesítménye, nyomatéka brutális ebben a kategóriában. Nem is csoda, hiszen ilyen lökettérfogattól ez elvárható. A furat-löket aránya 112 - 90.5 mm. Ezt nevezem dugattyúátmérõnek. Viszont ez azt is jelenti, hogy kifejezetten rövidlöketû motorral van dolgunk. Az alacsony fordulaton való traktorozás nem erre lett kitalálva. A fordulatszám piros tartománya 7500-nál kezdõdik, ami meglehetõsen magas érték, lehet pörgetni. A teljesítmény maximumot (125LE) 6200-as fordulaton adja le, és a nyomatékmaximum is 3000 felett van. Igazából e fölött a fordulatszám felett számíthatunk lenyûgözõ gyorsulásra. Alacsony fordulat - nagy sebességfokozat kombinációban hajlamos rángatni picit. Hasonlót a VTX 1800-as Hondán tapasztaltam.

A városi közlekedés nem igazán egy élmény a nagy Intruderrel. Méretei, súlya miatt nehezen navigálható az autók között. A pesti úthibák is könnyen próbára tehetik a futómûvet. Nincs az a teleszkóp, ami ekkora súly mellett könnyen viselne egy gödröt, hepehupát. Alig várja az ember, hogy kikerüljön a városból és húzhasson végre egy kövéret. Akkor aztán nekilódul. Nem is állíthatja meg semmi, hacsak nem a menetszél, ami 140-nél már nem igazán teszi kellemessé a motorozást. Azt általam kritizált lámpa és fordulatszámmérõ burkolat elvezeti kissé a szelet, de ennél a sebességnél már nem számít. Ezen a gépen pedig nem igazán tudok elképzelni semmilyen plexit, úgyhogy aki ki szeretné használni az erejét, sebességét, készüljön fel erre. Segít a dolgon a zárt bukósisak, és kell is. A tökhéj - napszemüveg kombináció amúgy sem illik a modern formákhoz. Végül az önfeledt erõfitogtatásnak a benzinkútnál könnyen 10 literes fogyasztás az eredménye, de hát kit érdekel amikor hozzá ekkora teljesítmény párosul.

Összegzésként azt mondanám, az új Suzuki megacirkálónak nem én vagyok a célcsoportja, de ez ne riasszon vissza senkit. Biztos vagyok benne, hogy népszerû lesz. Ebben az árban ilyen méretû, teljesítményû motort, ráadásul 240-es hátsóval sehol nem találni. Abszolút kielégít minden megalomániát és nagynak, erõsnek érezheti magát a nyergében a boldog tulajdonos.
T-Boy

Mûszaki adatok:
Motor: négyütemû, vízhûtéses, DOHC, V2-es, 4 szelepes
Hengerûrtartalom: 1783 cm3
Teljesítmény: 124 LE
Nyomaték: 151 Nm 3500 1/min-nél
Keverékképzés: befecskendezéses, 56 mm-es szívótorok átmérõ
Váltó: ötfokozatú
Véghajtás: kardántengely
Váz típusa: dupla acél bölcsõváz
Elsõ futómû: tekercs-rugós, olajcsillapítású fordított teleszkóp
Hátsó futómû: tekercs-rugós, olajcsillapítású központi rugóstag
Elsõ fék: 310 mm-es duplatárcsa, radiális felszerelésû, négydugattyús féknyergekkel
Hátsó fék: szimpla tárcsa, úszócsapos, kétdugattyús féknyereggel
Kerekek: elöl 18M/C x MT3,5, hátul 18M/C x MT8,5, alumíniumöntvény
Méterek (HxSzxM): 2485 x 940 x 1180 mm
Tengelytáv: 1715 mm
Ülés magasság: 700 mm
Száraz tömeg: 315 kg
Végsebesség: 190-200 km/óra


<<vissza

- FEL -