<<vissza
Suzuki Intruder
M1800 R - Megalománia
Mikor elõször
vettem hírét a nagy Suzuki megjelenésének,
nagyon kíváncsi lettem és alig vártam a személyes
találkozót. Nos, nem sokáig kellett várnom,
hiszen a képek unalomig ismételt megnézése
után az idei Motorshow-n elõször megtekinthettem élõben
is.
Meg kell mondjam, a valóság nem okozott csalódást,
azt kaptam, amit vártam. A képek alapján próbáltam
gyõzködni magam, hogy jól néz ki, de nem igazán
sikerült és ez a bizonytalanság a találkozás
után sem oldódott. Ez persze csak a külsõ, de
valljuk be, ebben a kategóriában ez az egyik legfontosabb
tényezõ. Kezdjük hát a külsõvel.
Én személy szerint szeretem a nagy böszme gépeket,
ezzel tehát elvileg nem lenne baj, mert a méretek lenyûgözõk.
Hossza, széle, súlya bizony veri a mezõny jelentõs
részét. Akkor mégis mi a bajom? Valahogy túl
áramvonalas a gép. A hagyományos vasak kedvelõi
- mint én is - sokallhatják rajta a mûanyag idomokat.
Helyes kis burkolat a lámpa körül, a hûtõ
körbeburkolva, a hátsó ülés is helyettesíthetõ
egy mûanyag fedõvel. Ez utóbbi kifejezetten sportmotoros
feelinget ad ezen a tájékon. Valahogy nem látom rajta,
mit kellene átalakítani, hogy nekem bejöjjön,
és ezzel azt hiszem egyetértek Smash-sel, akibõl
hasonló kérdés szakadt ki, ahogy nézegettük.
Szóval meg kell mondjam, egy-egy tetszetõs részletet
eltekintve nem fogott meg.
Mielõtt a pozitív
részletekre rátérnék - mert azért ilyen
is akad - még egy, ami ellenérzést váltott
ki belõlem. Ez a fordulatszámmérõ. Nem tudom
miért, de idegenkedem a digitális kijelzõs mûszerektõl.
Még a sportmotorokon sem tetszenek. A jó öreg kerek,
mutatósoknál még nem alkottak szebbet. Jobban közvetítik
számomra mi is történik, közvetlenebbül érzem,
mit mûvel a motor. És nem elég, hogy digitális
ráadásul még némi retró külsõt
is adtak neki, és a kavalkád végén egy hagyományos
sebességmérõt raktak a tankra. Ha valakinek bejön,
hát lelke rajta. Ízlések felett nincs vita.
Amúgy nem vagyok teljesen maradi, így azért van olyan
ami modern, mégis tetszik. Ez az elsõ teleszkóp.
Talán mert az én mocimon is hasonló van. Ez a fordított
teleszkópvilla nagyon jól néz ki, és teszi
is a dolgát rendesen, nem lehet panasz. A fékek is meggyõzõek,
radiálisan rögzített négydugattyús féknyergek.
Kell is a fékhatás, ha meg akarjuk állítani
az irdatlan 315 kg.-os tömeget.
A másik határozottan kellemes rész a hátsó
kerék. Ekkora méretet nemigen találunk szériamotorokon.
Ide már nem kell átépítés. A 240-es
hátsó gumik nagyon jól néznek ki. Ezt nem
is ragoznám tovább, mert határozottan irigylem ezt
a részletet. Természetesen nem hagyható figyelmen
kívül, hogy ilyen széles kerékkel óvatosan
kell bánni. Rendesen meg kell birkózni a kanyarokban, és
az útburkolat hullámain. Az öntött alumínium
kerekek szintén jól mutatnak. Ehhez a géphez nem
is illenének a fûzött kerekek. Csak a rend kedvéért
említem meg, hogy az elsõ gumiméret 130-as.
Ami még megfogja a szemlélõt a szép vonalvezetésû
kipufogó. Gyönyörûek és csak úgy
csillognak a krómtól. Alapban a hangja jobb, mint a többi
gyári gépnek, de azért van mit csiszolni rajta. Valljuk
be a látványon kívül a hang az, ami megdobogtatja
a szívünket, és gyári állapotban a kémények
nem igazán produkálják azt, amit várunk.
Lássuk, mi rejlik ezek után a felemás érzéseket
kiváltó külsõ alatt. Az adatok meggyõzõek.
Teljesítménye, nyomatéka brutális ebben a
kategóriában. Nem is csoda, hiszen ilyen lökettérfogattól
ez elvárható. A furat-löket aránya 112 - 90.5
mm. Ezt nevezem dugattyúátmérõnek. Viszont
ez azt is jelenti, hogy kifejezetten rövidlöketû motorral
van dolgunk. Az alacsony fordulaton való traktorozás nem
erre lett kitalálva. A fordulatszám piros tartománya
7500-nál kezdõdik, ami meglehetõsen magas érték,
lehet pörgetni. A teljesítmény maximumot (125LE) 6200-as
fordulaton adja le, és a nyomatékmaximum is 3000 felett
van. Igazából e fölött a fordulatszám felett
számíthatunk lenyûgözõ gyorsulásra.
Alacsony fordulat - nagy sebességfokozat kombinációban
hajlamos rángatni picit. Hasonlót a VTX 1800-as Hondán
tapasztaltam.
A városi közlekedés
nem igazán egy élmény a nagy Intruderrel. Méretei,
súlya miatt nehezen navigálható az autók között.
A pesti úthibák is könnyen próbára tehetik
a futómûvet. Nincs az a teleszkóp, ami ekkora súly
mellett könnyen viselne egy gödröt, hepehupát. Alig
várja az ember, hogy kikerüljön a városból
és húzhasson végre egy kövéret. Akkor
aztán nekilódul. Nem is állíthatja meg semmi,
hacsak nem a menetszél, ami 140-nél már nem igazán
teszi kellemessé a motorozást. Azt általam kritizált
lámpa és fordulatszámmérõ burkolat
elvezeti kissé a szelet, de ennél a sebességnél
már nem számít. Ezen a gépen pedig nem igazán
tudok elképzelni semmilyen plexit, úgyhogy aki ki szeretné
használni az erejét, sebességét, készüljön
fel erre. Segít a dolgon a zárt bukósisak, és
kell is. A tökhéj - napszemüveg kombináció
amúgy sem illik a modern formákhoz. Végül az
önfeledt erõfitogtatásnak a benzinkútnál
könnyen 10 literes fogyasztás az eredménye, de hát
kit érdekel amikor hozzá ekkora teljesítmény
párosul.
Összegzésként
azt mondanám, az új Suzuki megacirkálónak
nem én vagyok a célcsoportja, de ez ne riasszon vissza senkit.
Biztos vagyok benne, hogy népszerû lesz. Ebben az árban
ilyen méretû, teljesítményû motort, ráadásul
240-es hátsóval sehol nem találni. Abszolút
kielégít minden megalomániát és nagynak,
erõsnek érezheti magát a nyergében a boldog
tulajdonos.
T-Boy
Mûszaki adatok:
Motor: négyütemû, vízhûtéses, DOHC,
V2-es, 4 szelepes
Hengerûrtartalom: 1783 cm3
Teljesítmény: 124 LE
Nyomaték: 151 Nm 3500 1/min-nél
Keverékképzés: befecskendezéses, 56 mm-es
szívótorok átmérõ
Váltó: ötfokozatú
Véghajtás: kardántengely
Váz típusa: dupla acél bölcsõváz
Elsõ futómû: tekercs-rugós, olajcsillapítású
fordított teleszkóp
Hátsó futómû: tekercs-rugós, olajcsillapítású
központi rugóstag
Elsõ fék: 310 mm-es duplatárcsa, radiális
felszerelésû, négydugattyús féknyergekkel
Hátsó fék: szimpla tárcsa, úszócsapos,
kétdugattyús féknyereggel
Kerekek: elöl 18M/C x MT3,5, hátul 18M/C x MT8,5, alumíniumöntvény
Méterek (HxSzxM): 2485 x 940 x 1180 mm
Tengelytáv: 1715 mm
Ülés magasság: 700 mm
Száraz tömeg: 315 kg
Végsebesség: 190-200 km/óra
<<vissza
|