<<vissza


Yamaha MT 01 - Mit keres egy V2-es szív egy túramotorban? Egy briliáns mintapélda a Yamahától.

Mint az autóknál is, mindenki más erõforrásra esküszik, vérmérséklete, kezelhetõsége és pénztárcája szerint. Én speciel a szívó dízeleket szeretem, nem feltétlenül a dinamikájuk, hanem a nagy rugalmasságuk miatt. Szeretem, ha sok nyomaték áll rendelkezésemre minden fordulatszám tartományban, nem kell pörgetni a motort és sokat váltani sem. Ha az ember egy benzinessel, vagy turbó dízellel csak úgy autózik, mert muszáj, normál esetben minden váltás elõtt a kigyorsításokkor meghasad a szíve, hogy ezt most miért is kell erõltetnie. Nincs ez másként a kétkerekûek esetében sem. Szeretem a szabadságot, melyet a napfény és a menetszél lágy simogatása tesz tapinthatóvá, élvezem, ha érzem a V2-es erõtõl duzzadó morajlását, és nem kell gondolkodnom, hogy éppen melyik fokozatban is vagyok, mindig biztos lehetek benne, hogy ha húzok kicsit a markolaton, azt egy hatalmas tolóerõ fog követni. Léghûtéses V2-essel motorozni tényleg egy életérzést, életfilozófiát jelent. Mindannyian tudjuk, hogy mióta az amerikaiak meghódították V2-essel a világot, azóta sok motorgyár szeretne ebbõl a sikerbõl osztozni a maga módján. Ezzel a továbbfeljesztett 1670 cm3-es blokkal a Yamaha megint bemutatta, hogy létezik igazi HD blokk alternatíva, ami természetesen a megszokott minõséget és versenyképes árat is hordozza magában.
Az MT-01 100 Nm-es nyomatékát 1200-as fordulaton bármely egyéb dízel motor is megirigyelhetné, ami 1900 1/perc-nél már 140 Nm, a maximum 150 Nm nyomaték pedig 3750-es fordulaton válik elérhetõvé, a 12 lyukon befecskendezõ Mikuni injektornak köszönhetõen. És, hogy a 90 LE sok, vagy kevés? Ez megint csak ízlés kérdése, mindenesetre nem kell hozzá ötszámjegyû fordulatszám, hisz 4750 1/perc-en már leadja ezt a teljesítményt. Nem véletlenül tartoznak ezek a motorok a legtartósabb konstrukciók közé. A gazdaságosságról nem is beszélve, átlagban fogyasztása 5-6 liter körül alakul.

De miért is raknánk be egy cruiser blokkját egy túra vázba? Erre a kérdésre a japánok az MT-01-essel adják meg választ. Jó dolog a túrázás, dinamikus és komfortos motorokat is építenek erre a gyártók, de ez mégis kicsit más világ. Az elektromosan állítható plexik, kiegyensúlyozott vízhûtéses soros blokkok pont a cruiser érzésektõl fosztják meg az embert. Ha valaki próbált már meg sokmotoros túrán túramotorral részt venni, az elmondhatja, hogy iszonyú kellemetlen a konvojban maradni, alacsony fordulaton járatni a motort, mely igazi szenvedés a motornak és a gazdájának egyaránt. Talán ez a gondolat adhatta a fejlesztõknek az ötletet, hogy megpróbálják a különbözõ jó tulajdonságokat összemosni, és létrehozzanak valami újat, valami különlegeset. Az, hogy a piac ezt hogyan fogadja majd, az a jövõ zenéje, de biztos vagyok benne, hogy megtérül a fejlesztésre fordított sok-sok yen a befektetõknek.
Az MT-01-es már elsõ ránézésre elfolyja bennünk a lélegzetet. A formavilág, a hatalmas, erõtõl duzzadó burkolatlan blokk azonnal azt sugallja, hogy nem mindennapi állatfajjal van dolgunk. Az emberben önkéntelenül is kialakul a sportmotor érzés. Csak akik cruisereztünk már tudjuk igazán, hogy a V2 mire elég, mit várhatunk a "feelingért" cserébe. Ez az erõforrás határozza meg a menettulajdonságok nagy részét. Ráülve viszont kétségtelen, hogy sok kényelmi szolgáltatás a túra jellegnek köszönhetõ.

A kipufogó hangja fojtott, de inkább cruiser-es. Természetesen minden cruiser tulajdonos legelõször a kipufogóját kezdi el piszkálgatni a szebb hang érdekében, a kísértés itt is nagy. Elindulás után az ülés pozíció, testhelyzet megzavarhatja kissé a gondolatainkat, mivel azt hihetnénk, hogy igazi túra motoron ülünk. A kezelése nem okoz különösebb gondot, a hosszúlöketnek köszönhetõen a vadállat külsõ egy kezesbárány belsõt rejt, így nagy meglepetések nem érhetnek. Ami viszont a legfontosabb, hogy mindig meg kell tudni állni. A 240 Kg-os tömeg ellenére a 3 tárcsafék kiválóan teszi a dolgát minden körülmények között. Az áttételezésnek és a nagy nyomatéknak köszönhetõen nagyon kényelmesek a hosszú, teljes terjedelemben kihasználható fokozatok (pl: hármasban 50-150 km/h-ig lazán használható). Burkolatlan motorral az ember egyébként sem száguldozik, de ha a szükség úgy hozza, nem gond a 200 km/h-s tempó sem, bár itt már erõsen nyomja az ember fejét a bukó, a többirõl meg nem is beszélve. De hát csak így maradhat meg a határtalan érzés…

Ez a motor igazi alternatíva lehet az optimális megoldás keresésénél, hiszen nem lehet minden feladatra más típust a garázsban tartani. Az persze még kérdés marad, hogy mit szól egy cruiseres társaság, ha kategóriaidegen modell áll közéjük, mindenesetre az irányító - biztosító szerepet maradéktalanul betöltené a sok rokon vonással egyetemben…

Mûszaki adatok:
Motortípus: négyütemû, V2-es motor, OHV, 4 szelep hengerenként
Motorhûtés: levegõhûtéses
Hengerûrtartalom: 1670 cm3
Furat x löket: 97 x 113mm
Kompresszió viszony: 8,36:1
Maximális teljesítmény: 66,3 kW (90 LE) 4750 1/min-nél
Maximális nyomaték: 150,1 Nm 37501/min-nél
Kenés: száraz karterolajozás
Karburátor: benzin befecskendezés
Kuplung típus: olajban úszó, többtárcsás
Gyújtási rendszer: TCI
Indítási rendszer: elektromos
Váltórendszer: vonóékes, ötsebességes
Végsõ hajtás: lánc
Üzemanyagtank kapacitás: 15 liter (3 liter tartalék)
Olajtank kapacitás: 5 liter
Elsõ felfüggesztés: teleszkópvilla
Elsõ rugóút: 120 mm
Hátsó felfüggesztés: lengõkar (himbarendszerrel)
Hátsó rugóút: 117 mm
Elsõ fék: 320 mm átmérõjû, dupla úszótárcsás
Hátsó fék: 267 mm átmérõjû, szimpla úszótárcsás
Elsõ gumi: 120/70 ZR17 (58W)
Hátsó gumi: 190/50 ZR17 (73W)
Hosszúság: 2185 mm
Szélesség: 790 mm
Magasság: 1160 mm
Ülésmagasság: 825 mm
Tengelytáv: 1525mm
Hasmagasság: 140mm
Saját tömeg: 240 kg


<<vissza

- FEL -