Yamaha MT 01 - Mit keres egy V2-es szív egy túramotorban? Egy briliáns mintapélda a Yamahától. Mint az autóknál
is, mindenki más erõforrásra esküszik, vérmérséklete,
kezelhetõsége és pénztárcája
szerint. Én speciel a szívó dízeleket szeretem,
nem feltétlenül a dinamikájuk, hanem a nagy rugalmasságuk
miatt. Szeretem, ha sok nyomaték áll rendelkezésemre
minden fordulatszám tartományban, nem kell pörgetni
a motort és sokat váltani sem. Ha az ember egy benzinessel,
vagy turbó dízellel csak úgy autózik, mert
muszáj, normál esetben minden váltás elõtt
a kigyorsításokkor meghasad a szíve, hogy ezt most
miért is kell erõltetnie. Nincs ez másként
a kétkerekûek esetében sem. Szeretem a szabadságot,
melyet a napfény és a menetszél lágy simogatása
tesz tapinthatóvá, élvezem, ha érzem a V2-es
erõtõl duzzadó morajlását, és
nem kell gondolkodnom, hogy éppen melyik fokozatban is vagyok,
mindig biztos lehetek benne, hogy ha húzok kicsit a markolaton,
azt egy hatalmas tolóerõ fog követni. Léghûtéses
V2-essel motorozni tényleg egy életérzést,
életfilozófiát jelent. Mindannyian tudjuk, hogy mióta
az amerikaiak meghódították V2-essel a világot,
azóta sok motorgyár szeretne ebbõl a sikerbõl
osztozni a maga módján. Ezzel a továbbfeljesztett
1670 cm3-es blokkal a Yamaha megint bemutatta, hogy létezik igazi
HD blokk alternatíva, ami természetesen a megszokott minõséget
és versenyképes árat is hordozza magában.
De miért is
raknánk be egy cruiser blokkját egy túra vázba?
Erre a kérdésre a japánok az MT-01-essel adják
meg választ. Jó dolog a túrázás, dinamikus
és komfortos motorokat is építenek erre a gyártók,
de ez mégis kicsit más világ. Az elektromosan állítható
plexik, kiegyensúlyozott vízhûtéses soros blokkok
pont a cruiser érzésektõl fosztják meg az
embert. Ha valaki próbált már meg sokmotoros túrán
túramotorral részt venni, az elmondhatja, hogy iszonyú
kellemetlen a konvojban maradni, alacsony fordulaton járatni a
motort, mely igazi szenvedés a motornak és a gazdájának
egyaránt. Talán ez a gondolat adhatta a fejlesztõknek
az ötletet, hogy megpróbálják a különbözõ
jó tulajdonságokat összemosni, és létrehozzanak
valami újat, valami különlegeset. Az, hogy a piac ezt
hogyan fogadja majd, az a jövõ zenéje, de biztos vagyok
benne, hogy megtérül a fejlesztésre fordított
sok-sok yen a befektetõknek. A kipufogó hangja fojtott, de inkább cruiser-es. Természetesen minden cruiser tulajdonos legelõször a kipufogóját kezdi el piszkálgatni a szebb hang érdekében, a kísértés itt is nagy. Elindulás után az ülés pozíció, testhelyzet megzavarhatja kissé a gondolatainkat, mivel azt hihetnénk, hogy igazi túra motoron ülünk. A kezelése nem okoz különösebb gondot, a hosszúlöketnek köszönhetõen a vadállat külsõ egy kezesbárány belsõt rejt, így nagy meglepetések nem érhetnek. Ami viszont a legfontosabb, hogy mindig meg kell tudni állni. A 240 Kg-os tömeg ellenére a 3 tárcsafék kiválóan teszi a dolgát minden körülmények között. Az áttételezésnek és a nagy nyomatéknak köszönhetõen nagyon kényelmesek a hosszú, teljes terjedelemben kihasználható fokozatok (pl: hármasban 50-150 km/h-ig lazán használható). Burkolatlan motorral az ember egyébként sem száguldozik, de ha a szükség úgy hozza, nem gond a 200 km/h-s tempó sem, bár itt már erõsen nyomja az ember fejét a bukó, a többirõl meg nem is beszélve. De hát csak így maradhat meg a határtalan érzés… Ez a motor igazi alternatíva lehet az optimális megoldás keresésénél, hiszen nem lehet minden feladatra más típust a garázsban tartani. Az persze még kérdés marad, hogy mit szól egy cruiseres társaság, ha kategóriaidegen modell áll közéjük, mindenesetre az irányító - biztosító szerepet maradéktalanul betöltené a sok rokon vonással egyetemben… Mûszaki adatok: |